Tiedotteet

Patria lanseerasi Pariisin Eurosatory-tapahtumassa uuden ajoneuvon – Patria 6x6:n, joka tuo edeltäjänsä perusajatuksen tähän päivään monitoimisella kuljetuskapasiteetillaan ja asiakkaan tarpeisiin helposti mukautuvalla modulaarisuudellaan. Tervetuloa tutustumaan uutteen tulokkaaseen Patrian ständillä Hall 6 – G260/300.

Patria 6X6 on Pasi-kuljetuspanssariajoneuvon seuraaja ja täydentää legendaarisen Patria AMV 8X8:n valinneiden asiakkaiden ajoneuvokantaa. Patria 6x6 on suunniteltu monikäyttöiseksi kuljetusajoneuvoksi. Teknisesti 6X6 pohjautuu alustarakenteeltaan samoihin komponentteihin kuin AMV - akseleita on vain yksi vähemmän. Kaikki kolme akselia vetävät, ja varustelusta riippuen kaksi etummaista tai kaikki kolme akselia ohjaavat. Optioilla 6X6:n varustelua voidaan kasvattaa lähemmäs AMV:tä. Saatavana on esimerkiksi erilaisia ballistisia- ja miinasuojatasoja, asejärjestelmiä, omasuojajärjestelmiä ja muuta sisätilanvarustelua.

Patria 6X6 voidaan varustaa erilaisilla asejärjestelmillä, ja ajoneuvoon saa tarvittaessa vaikka Patria Nemo 120 mm:n kranaatinheitinjärjestelmän. 6X6:n kantokyky on maksimissaan 8,5 tonnia. Panssaroidun 6X6:n suojaus yltää STANAG-luokittelun tasoon 4 asti, mikä tarkoittaa suojausta jopa raskasta konekivääritulta vastaan. 6x6:n hyvän kuormankantokyvyn vuoksi suojaus saadaan paremmaksi kuin aiemmissa Pasi-miehistönkuljetusajoneuvoissa. Miinasuojaustaso on huippuluokkaa jo perustasossaan, mutta optiona päästään jopa 10 kilon miinasuojaukseen.

6X6:een nouseminen ja sieltä poistuminen on vaivatonta. 2–3 hengen miehistön lisäksi ajoneuvossa on istumapaikat kymmenelle taistelijalle riippuen käyttötarkoituksesta ja layoutista. Kuljettajan on helppo omaksua 6X6:n kuorma-automaisen ohjaamon toiminnot. Ajoneuvo on suunniteltu yksinkertaiseksi ja käyttökustannuksiltaan kuorma-automaisen edulliseksi ratkaisuksi. Kestävyydessä se tulee jatkamaan edeltäjänsä Pasin viitoittamalla tiellä. Myös valmistusteknisesti 6X6 on selkeä kokonaisuus. Tarvittaessa loppukokoonpano ja varustelu voidaan helposti tehdä kohdemaissa yhteistyökumppanin toimesta. 6X6 täyttää NATO-vaatimukset ja sopii erinomaisesti esimerkiksi rauhanturvaoperaatioihin. Ajoneuvon elinkaaren aikainen tuki on olennainen osa Patria 6X6 -kokonaisuutta.

”Markkinoilla on jo pitkään ollut tilausta 1980-luvulta alkaen tuotannossa olleen Pasi-kuljetuspanssariajoneuvon seuraajalle. Uusi 6X6 tuo edeltäjänsä perusajatuksen tämän päivän maailmaan monitoimisella kuljetuskapasiteetillaan ja asiakkaan tarpeisiin helposti mukautuvalla modulaarisuudellaan”, sanoo Patrian Land-liiketoiminnan tuotelinjajohtaja Janne Räkköläinen.

Tuotelinjajohtaja Janne Räkköläinen, Land, Patria, puh. 040 844 3210, janne.rakkolainen@patria.fi

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla #1 kumppani kriittisissä toiminnoissa. Toimipisteitä on Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa ja Virossa. Vuonna 2017 Patrian liikevaihto oli 467,7 miljoonaa euroa, ja konsernissa toimii 2 800 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50.1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49.9 %). Patria omistaa 50 % norjalaisesta Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.

Patria 6x6 valokuva