Helsingin hovioikeus on tänään 25.6.2018 antanut ratkaisunsa asioissa, joissa Patria Land Services Oy:n entinen sopimuskumppani on vaatinut korvauksia Patrialta väitetyistä saamatta jääneistä myyntikomissioista. Asia liittyy Patria AMV -ajoneuvoja koskeviin kauppoihin. Jutut ovat olleet vireillä vuodesta 2009. Helsingin käräjäoikeus hylkäsi vuonna 2016 välituomioilla RHG:n kanteet ja velvoitti RHG:n korvaamaan Patrian oikeudenkäyntikulut asioissa. RHG valitti käräjäoikeuden ratkaisuista Helsingin hovioikeuteen. Hovioikeus on hylännyt ratkaisuissaan RHG:n molemmat valitukset ja pysyttänyt käräjäoikeuden aiemmin antamat tuomiot.

Hovioikeus toteaa ratkaisuissaan, että RHG:n suoritus on ollut olennaisesti puutteellinen sekä sopimusten että lain vastainen. Hovioikeus katsoi, että Patrialla ei ole ollut sopimusten mukaista velvollisuutta maksaa provisioita RHG:lle, eikä RHG ole oikeutettu korvaukseen suorituksistaan. Hovioikeus velvoitti RHG:n korvaamaan Patrian oikeudenkäyntikulut sekä käräjäoikeusprosessin että hovioikeusprosessin osalta.

RHG:lla on oikeus hakea korkeimmalta oikeudelta valituslupaa koskien hovioikeuden ratkaisuja 24.8.2018 mennessä.

Lisätietoja: Lakiasiainjohtaja Hanna Kyrki, Patria, p. 040 869 2041, [email protected]