Tiedotteet

Kazakstanin siviili-ilmailuakatemia ja Patria Pilot Training ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen liittyen yhteistyöhön ammattilentäjäkoulutuksessa. Sopimus allekirjoitettiin tasavallan presidentti Sauli Niinistön valtiovierailulla Kazakstanissa 16.- 18. huhtikuuta. Vierailun isäntänä toimii Kazakstanin tasavallan presidentti Nursultan Nazarbayev. Vierailu on osa Suomen ja Kazakstanin välisten valtiovierailujen sarjaa, joiden erityisaiheena ovat opetus ja koulutus.

Patria ja Kazakstanin siviili-ilmailuakatemia ovat aloittaneet neuvottelut tavoitteenaan aloittaa lentäjäkoulutus Helsingissä mahdollisesti jo tämän vuoden aikana.

”Aiesopimuksella on tärkeä merkitys Patrian lentäjäkoulutuksen laajentamistavoitteiden kannalta. Kazakstanista tulee aiesopimuksen myötä Patrian ensimmäinen yhteistyömaa Keski-Aasiassa. Olemme erittäin kiinnostuneita tästä yhteistyömahdollisuudesta”, toteaa Patrian toimitusjohtaja Heikki Allonen aiesopimuksen allekirjoitustilaisuudessa. Aiesopimuksen allekirjoittivat Patrian toimitusjohtaja Heikki Allonen ja Kazakstanin siviili-ilmailuakatemian rehtori Mukhtar Baizhumanov.

Samalla kun lentäjäkoulutuksen tarkempaa yhteistyötä suunnitellaan, kartoitetaan myös muita yhteistyömahdollisuuksia. Näihin lukeutuvat mahdollinen lennonopettajien koulutus Kazakstanin siviili-ilmailuakatemian tarpeisiin sekä paikallisen koulutuskeskuksen perustaminen Kazakstaniin.

Patria Pilot Training on johtava eurooppalainen ilmailualan oppilaitos, jolla on yleiseurooppalainen JAR-FTO (Flight Training Organisation) -toimilupa. Oppilaitos on kouluttanut satoja ammattilentäjiä perustamisvuodestaan 1998 lähtien. Patria Pilot Training on muun muassa kouluttanut Pietarin siviili-ilmailuyliopiston lentäjäoppilaita, jotka valmistuivat erinomaisin tuloksin. Patrian lentokoulutusorganisaation erikoistarjontaan kuuluu lentoyhtiöille suunnattu Multi-Crew Pilot License (MPL) sekä muut yritysasiakkaille räätälöidyt ratkaisut. Oppilaitoksella on käytössään huippumoderni lentokoulutuskalusto.

Patria Pilot Training on osa Patria-konsernia, joka on kansainvälisesti toimiva puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patrian omistavat Suomen valtio (73,2 %), ja European Aeronautic Defence and Space Company EADS N.V. (26,8 %).

Jukka Holkeri, yrityssuunnittelu- ja markkinointojohtaja, Patria, p. 040 869 2008, jukka.holkeri@patria.fi