Nuoret teknisen alan oppilaitoksista ja työpajoista ovat aktiivisesti mukana VL Myrsky -hävittäjälentokoneen entisöintiprojektissa. Ensimmäisiin työn tuloksiin voi tutustua Suomen Ilmailumuseon näyttelyssä.

Historiallisen kotimaisen hävittäjälentokoneen VL Myrskyn entisöinti etenee suunnitelmallisesti. Myrskyn entisöinnissä hyödynnetään koneen vanhoja osia ja puuttuvien osien tilalle rakennetaan uusia. Tähän mennessä koneen teräksinen runkokehikko on hiekkapuhallettu ja pohjamaalattu. Koneen puisen siiven rakentaminen on käynnissä.

Myrskyn osia on nähtävillä Vantaalla Suomen Ilmailumuseon Hylyistä Helmiksi -näyttelyssä, joka on avoinna 22. maaliskuuta saakka. Projektista vastaavat Ilmailumuseoyhdistys ry, Keski-Suomen Ilmailumuseo ja Suomen Ilmailumuseo. Patria on projektin päätukija. Taloudellisen tuen ohella yhtiö on mukana projektissa myös tuotannollisesti esimerkiksi osien teettämisessä.

Tärkeässä roolissa projektissa ovat työpajojen ja ammattiopistojen nuoret. Ammattiopisto Varian opiskelijat Vantaalla ovat valmistaneet siiven rakentamiseen tarvittavia osia. Jyväskylän ammattiopistossa nuoret ovat luetteloineet ja järjestäneet koneen piirustuksia. Vantaan kaupungin nuorten työpajoihin kuuluva Viestintä- ja vuorovaikutuspaja on valmistellut kolmiosaisen Myrsky-aiheisen animaatioelokuvan tekoa.

”Patrian kanssa tehty tukisopimus tuo vahvemmin nuorisopajat ja nuorten syrjäytymisen estämisen mukaan projektiin.  Vuonna 2014 yhteistyö nuorten kanssa päästiin aloittamaan, ja vuosi 2015 tulee tuomaan nuoret entistä tiiviimmin mukaan projektiin. Suurin ponnistus heillä tulee vuosina 2015-2017 olemaan siipien eri osien valmistamisessa sekä rungon verhoilun puu- ja metalliosien ja kokonaisuuksien valmistamisessa. Myös viestinnässä nuorilla on merkittävä osuus alkavana vuonna. Yhteistyön odotetaan olevan molemmille osapuolille innostavaa”, sanoo projektijohtaja Janne Salonen Ilmailumuseoyhdistyksestä.

Suomalaista ilmailuhistoriaa

VL Myrs­ky on his­to­rial­li­ses­ti mer­kit­tä­vin suo­ma­lai­nen, ainoa sar­ja­tuo­tan­toon pääs­syt hä­vit­tä­jä­len­to­ko­ne. Sitä val­mis­tet­tiin 51 kap­pa­let­ta, mutta yh­tään yk­si­löä ei ole säi­ly­nyt ko­ko­nai­se­na. Vuonna 2014 Patria lähti mukaan Il­mai­lu­museo­yh­dis­tys ry:n, Kes­ki-Suo­men Il­mai­lu­museon ja Suo­men Il­mai­lu­museon hankkeeseen Myrskyn entisöimiseksi.

Patrian edel­tä­jä Val­tion Len­to­ko­ne­teh­das on ai­ka­naan vas­tan­nut ko­neen suun­nit­te­lus­ta, ke­hi­tys­työs­tä ja tuo­tan­nos­ta. Myrs­kyn en­ti­söin­nin ar­vioi­daan kes­tä­vän kuusi vuot­ta, ja näyt­te­ly­kun­nos­sa Myrs­ky on syk­syl­lä 2019.

"Pat­ria ha­lu­aa mah­dol­lis­taa tämän his­to­rial­li­ses­ti mer­kit­tä­vän ko­neen en­ti­söin­nin ja olla mu­ka­na pro­jek­tis­sa pää­yh­teis­työ­kump­pa­ni­na tu­ke­mas­sa sitä ta­lou­del­li­ses­ti ja ma­te­ri­aa­li­han­kin­to­jen osal­ta sekä val­mis­ta­mal­la tai val­mis­tut­ta­mal­la itse osia pro­jek­tin käyt­töön. Li­säk­si meil­le on tär­ke­ää se, että pro­jek­tis­sa hyö­dyn­ne­tään nuor­ten työ­pa­jo­ja ja sitä kaut­ta tue­taan nuor­ten syr­jäy­ty­mi­sen eh­käi­se­mis­tä, mikä on ollut jo vuo­sia Pat­rian tu­ki­koh­tee­na", to­te­aa yri­tys­suun­nit­te­lu- ja mark­ki­noin­ti­joh­ta­ja Jukka Hol­ke­ri Pat­rias­ta.