Patria myy Nammo Lapua Oy:lle Sastamalassa sijaitsevan ampumatarvikkeiden tuotantolaitoksen. Sopimuksen myötä kotimainen raskaiden ampumatarvikkeiden komponenttien tuotanto jatkuu Sastamalassa. Nammo ottaa haltuunsa Sastamalan tuotantolaitoksen ja työllistää merkittävän osan tuotannon henkilöstöstä.

Sastamalassa sijaitseva tuotantolaitos on Suomessa ainoa tehdas, joka kykenee teräskranaattien (ensisijaisesti 155 mm tykistön ampumatarvikkeiden) kuorien tuotannon alkuvaiheisiin eli kuoriaihion puristukseen ja lämpökäsittelyyn.  Sastamalassa pystytään tekemään myös kuorituotannon muut työvaiheet sekä tuottamaan kranaatinheitinten kranaatteja.

Tämä kauppa on Suomen, Ruotsin ja Norjan välisen nk. Nammo-sopimuksen mukainen toimenpide, jolla siirretään ampumatarviketuotantoa Nammoon.

”Olemme löytäneet etsimämme ratkaisun ammustuotannon jatkamiseen Suomessa. Nammolla on ammusvalmistukseen erikoistuneena yhtiönä hyvät edellytykset jatkaa tuotantoa. Sen vahvuuksia ovat vankka osaaminen, ammuskuorien laaja tarjonta sekä laaja kansainvälinen jakeluverkko”, toteaa Patrian Land-liiketoiminnasta vastaava johtaja Mika Kari.

”Sastamalan tuotantolaitos sopii hyvin osaksi Nammon ampumatarviketarjontaa, ja samalla voimme turvata, että ampumatarviketuotannon osaaminen säilyy jatkossakin Suomessa. Sopimuksen myötä Nammo on entistä merkittävämpi osa Suomen normaali- ja poikkeusolojen huoltovarmuutta”, sanoo paikallisjohtaja Erkki Mäkelä Nammosta.

Patria: liiketoimintajohtaja Mika Kari, p. 040 869 2105, [email protected]
Nammo: paikallisjohtaja Erkki Mäkelä, p. 0500 319 682, [email protected]

Patria on kansainvälisesti toimiva puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patrian omistavat Suomen valtio (73,2 %) ja Airbus Group (26,8 %).

Nammo keskittyy ammus- ja ohjustuotteiden sekä ympäristöystävällisten demilitarisointipalvelujen kehittämiseen ja tuottamiseen. Nammolla on tytäryhtiöitä Suomessa, Saksassa, Norjassa, Ruotsissa, Sveitsissä, Espanjassa ja USA:ssa. Nammo Lapua Oy on osa Nammo-konsernia. Sen päätuotteita ovat pienikaliiperiset patruunat ja niiden komponentit siviili- ja viranomaiskäyttöön. Nammo AS on tasaosuuksin Patrian (50 %) ja Norjan valtion (50 %) omistama puolustusalan konserni.
www.nammo.com