Patria allekirjoitti sopimuksen Suomen puolustusvoimien Hamina-luokan ohjusveneiden peruskorjauksesta ja elinjaksopäivityksestä. Hankinta on osa meripuolustuksen kehittämisohjelmaa, jossa Hamina-luokan peruskorjauksella varmistetaan riittävä merellisen puolustusvalmiuden jatkuvuus 2020-luvulla Rauma-luokan ohjusveneistä luopumisen ja Laivue 2020 -korvettien käyttöönoton välisenä aikana. Toimitussopimuksen arvonlisäveroton kokonaisarvo ilman optioita on noin 170 miljoonaa euroa. Koko elinjaksopäivityksen arvioitu työllistävä vaikutus kotimaassa on noin 300 henkilötyövuotta.

Patria toimii projektissa kokonaisvastuullisena päätoimittajana, suunnittelijana sekä pääintegraattorina. Patrian toimitukseen sisältyy useita sensori-, ase- ja viestintäjärjestelmiä, järjestelmäpäivityksiä sekä laivateknisiä muutos- ja peruskorjaustöitä. Ohjusveneiden eliniän jatkamisen lisäksi keskeinen tavoite on sukellusvenetorjunnan suorituskyvyn kehittäminen. Osana uutta suorituskykyä Patria toimittaa Hamina-luokan aluksille kehittämänsä uuden innovatiivisen SUTO-harjoitusmaalijärjestelmän, joka mahdollistaa sukellusvenetorjunnan harjoittelun joustavalla ja kustannustehokkaalla tavalla.

Patria allekirjoitti samassa yhteydessä mittavaan toimittajaketjun hallintaan liittyen myös keskeisimmät alihankintasopimukset taistelunjohto-, torpedo- ja sensorijärjestelmistä Saab AB:n kanssa sekä alusteknisestä peruskorjauksesta Oy Western Shipyard Ltd:n kanssa.

”Hamina-luokan peruskorjaushanke on erittäin laaja kokonaisuus, jota on suunniteltu yhteistyössä Puolustusvoimien kanssa. Meillä on vankkaa osaamista ja kykyä johtaa sekä toteuttaa vaativia ja mittavia järjestelmäintegrointihankkeita päävastuullisena toimittajana. Vastasimme menestyksekkäästi myös Rauma-luokan ohjusveneiden peruskorjaushankkeesta”, toteaa Patrian Systems-liiketoiminnasta vastaava johtaja Pasi Niinikoski.

Liiketoimintajohtaja Pasi Niinikoski, p. 040 869 2400, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Konserni toimii Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Puolassa, Yhdistyneissä Arabiemiraateissa, Yhdysvalloissa ja Etelä-Afrikassa. Konsernissa toimii 2 800 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %).