Patria on tehnyt sopimuksen Airbus 320 -lennonharjoittelulaitteen (A320 FNPT-II/MCC ja FTD1) hankkimisesta hollantilaiselta Multi Pilot Simulationsilta. Laite on toistaiseksi ainoa vastaavan tasoinen Airbus-koulutuslaite Suomessa.

Patria aloittaa ensimmäisenä Suomessa uudenlaisen Multi Crew Pilot License -koulutusohjelman (MPL), jossa lentäjän peruskoulutukseen yhdistetään myös tyyppikoulutus Airbus A320 -tyypin lentokoneisiin. Lennonharjoittelulaite mahdollistaa modernin simulaatiotekniikan hyödyntämisen koulutuksessa.

– Koulutusohjelman lentäjäoppilaat viettävät yli puolet lentokoulutusajastaan Airbus-ohjaamoympäristössä ja oppivat tulevan työkalunsa järjestelmien toiminnat syvällisesti askel askeleelta. Nyt hankittu laite on välttämätön työkalu MPL-koulutuksellemme, kertoo Mikko Paronen, Patria Pilot Trainingin toimitusjohtaja.

– Patrian hankkima harjoituslaite on paras mahdollinen lennonharjoitteluväline autenttiseen koulutukseen ja Airbus A320 -lentokoneen järjestelmien opetteluun. Patrian koulutusohjelma on hyvä uutinen Euroopan MPL-koulutukselle, Patrialle ja meille. Olemme ylpeitä saadessamme olla osa tätä järjestelyä, sanoo Dick Verburg, Multi Pilot Simulationsin toimitusjohtaja.

Patria pystyy tarjoamaan uudella laitteella Jet Operations -koulutusta. Myös ohjaamoyhteistyökoulutukseen Airbus-ohjaamo tuo uudenlaisen ammatillisen ulottuvuuden.

Patrian A320-lennonharjoittelulaite asennetaan Helsinkiin ja myöhemmin Tampere-Pirkkalaan, jonne Patrian lentokoulutustoiminta siirtyy Helsingin Malmilta vuoden 2017 aikana.

Mikko Paronen, toimitusjohtaja, Patria Pilot Training, p. 040 869 3113

Multi Pilot Simulations, Sales and Marketing, p. +31 346 212 777

Patria Pilot Training on kouluttanut satoja ammattilentäjiä perustamisvuodestaan 1998 lähtien. Patria Pilot Training on osa Patria-konsernia, joka on kansainvälisesti toimiva puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Konsernissa toimii 2 800 ammattilaista.

MPS kehittää, valmistaa ja myy kiinteästi asennettavia, tyyppispesifisiä Boeing B737-NG, B737-MAX sekä Airbus A320, A320 NEO lennonharjoittelulaitteita perus- ja tyyppikoulutusorganisaatiolle, sekä lentoyhtiöille maailmanlaajuisesti. MPS:n perusti vuonna 2007 Dick Veerburg, joka tunnetaan myös European Pilot Selection & Training (EPST) -yhtiön perustajana.

www.mps.aero