Patriassa merkittävä ilmailun erityisosaamisen keskittymä

Patria luovutti Ilmavoimille ensimmäiset modifioidut, huippumodernit kaksipaikkaiset Hawk Mk 66 –koneet Kauhavalla. Patria vastaa Hawkien järjestelmäintegraation määrittelystä, suunnittelusta ja toteutuksesta tässä kolmevuotisessa modernisointihankkeessa yhteistyössä Ilmavoimien kanssa.

Ilmavoimat hankki vuonna 2007 Sveitsistä 18 vähän käytettyä Hawk Mk66-konetta täydentämään aiemmin hankittua Hawk Mk 51/51A-kalustoa, sekä tilasi vuonna 2009 Patrialta koneisiin mittavan ohjaamo- ja avioniikkapäivityksen. Modernisointi sisältää kaikkien merkittävien avioniikkalaitteiden ja ohjaajan näyttöjärjestelmien korvaamisen uusilla tietokonepohjaisilla järjestelmillä. Suunnittelun pohjana on käytetty Mk 51/51A-koneisiin aiemmin toteutettua modernisointia. Nyt Patria vastaa myös ohjelmistojen kehittämisestä lentokoneen päätietokoneelle eli ns. Mission Computerille.

Patria luovuttaa Ilmavoimille tänä vuonna kuusi modifioitua konetta, ja ensi vuonna kahdeksan. Kaikki 18 suihkuharjoituskonetta on modernisoitu ja luovutettu vuoden 2013 aikana.

Patrialla ilmailun erityisosaaminen hallussa

Modernisointi vaatii erittäin laajaa osaamista lentokonejärjestelmien tuntemuksesta ohjelmistojen kehitysprosesseihin asti. Patria on kokoonpannut pääosan Mk 51 -koneista ja huoltanut Hawkeja vuodesta 1980, jolloin Ilmavoimat otti konetyypin käyttöön, sekä toteuttanut mittavia ylläpito- ja muutoshankkeita koko kaluston käytön ajan.

”Hankkeen myötä Patriaan on keskittynyt merkittävästi lisää ilmailun erityisosaamista. Patrian luoma oma ohjelmiston kehityskyky takaa Hawk-harjoituskoneen kehittämisen kotimaisesti pitkälle tulevaisuuteen ja vastaamaan näin lentokoulutuksen tulevaisuuden tarpeisiin. Tärkeää tässä työssä on ollut myös saumaton yhteistyö Ilmavoimien kanssa”, painottaa liiketoimintajohtaja Lassi Matikainen Patriasta.

Korkeatasoista ohjaajakoulutusta moderneilla koneilla

Tehtyjen modernisointitöiden jälkeen Hawk Mk 66 -koneiden avioniikkajärjestelmät vastaavat nykyaikaisessa lentokoulutuksessa tarvittavia ominaisuuksia. ”Muutokset parantavat Hawk-koneiden koulutustehokkuutta ja mahdollistavat eräiden nyt Hornet-hävittäjällä lennettävien koulutusaiheiden opettamisen käyttökustannuksiltaan edullisemmalla Hawk-kalustolla”, Matikainen jatkaa.
Uudet, modernisoidut koneet antavat näin entistä paremmat mahdollisuudet tarjota korkeatasoista hävittäjäkoulutusta suomalaisille, mutta myös ulkomaisille asiakkaille Kauhavalla sijaitsevassa koulutuskeskuksessa.

Liiketoimintajohtaja Lassi Matikainen, puh. 040 869 3351, [email protected]

Patria on puolustus-, turvallisuus ja ilmailualan luotettu elinkaaripalvelujen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patrian omistavat Suomen valtio (73,2 %) ja European Aeronautic Defence and Space Company EADS N.V. (26,8 %).