Tulosta

Keskuskauppakamari koordinoi naisjohtajille suuntaamansa mentorointihankkeen tuottamaa Naisjohtajien Oppisopimushaaste.fi – kampanjaa, joka pyrkii saamaan näkyvyyttä oppisopimuskoulutuksille ja nostamaan oppisopimukset merkittävämmäksi reitiksi työelämään.

Kampanjan tärkeänä taustatekijänä on muun muassa nuorten syrjäytyminen sillä Suomessa arvioidaan olevan 51 000 työvoiman ja opiskelun ulkopuolista 15–29-vuotiasta nuorta. Yhden nuorena pysyvästi syrjäytyneen henkilön hinta yhteiskunnalle on 1,2 miljoonaa euroa koko elämän ajalta. Kampanjan tavoitteena on luoda Suomeen 100 uudenlaista oppisopimustyöpaikkaa. Mikäli tämä tavoite saavutetaan, on kampanjan avulla onnistuttu säästämään yhteiskunnalle 120 miljoonaa euroa. Oppisopimukset ovat ratkaisu, jossa yritykset saavat oppivaa työvoimaa sinne, missä siitä on pulaa. Nuoret saavat työtä ja koulutusta, työllisyysaste paranee, syrjäytyminen vähenee. Eli ammattiin pitää voida oppia tekemällä työtä ja johtajaksi tulee ottamalla vastuuta ja tekemällä tulosta.

Patria on mukana kampanjassa ja on tehnyt jo useiden vuosien ajan oppisopimuksia. Patrian lisäksi kampanjassa ovat muun muassa ABB, Alko, Aspectum, CGI, Diacor, Enfo, If, Itella, Kalmar, Kone, Lidl, Lindorff, Megaklinikka, Mehiläinen, Outotec, Pohjola Vakuutus, Raksystems, Rovio, SEB, SEW, Soprano ja Tieturi.