Alkuvuodesta IDEX-messuilla esitelty maailman ensimmäinen konttiin integroitu 120 millimetrin kranaatinheitinjärjestelmä Patria Nemo Container on suorittanut menestyneesti ajoneuvoalustalla toteutetut koeammunnat.

Patria Nemo Container -konttiratkaisua testattiin vaativissa koeammunnoissa Sisu ETP E13 8x8 -maastoajoneuvon päällä sekä itsenäisesti ilman ajoneuvoa. Koeammunnat toteutettiin osana Patria Nemo Containerin testejä, jotka keskittyivät erityisesti Patria Nemo -kranaatinjärjestelmän kontti-integroinnin verifiointiin. Tärkeässä osassa oli myös konttiratkaisun sekä tällä kertaa alustana olleen Sisu ETP E13 8x8 -maastoajoneuvon rajapinnan ja yhteensopivuuden testaaminen.

Patria Nemo Container vastasi testeissä odotuksiin ja suoriutui niistä erinomaisesti. Konttiin integroitu 120 mm kranaatinheitinjärjestelmä yhdistää joustavuuden, liikkuvuuden ja tulivoiman ennennäkemättömällä tavalla. Se pystyy toimimaan itsenäisenä tuliyksikkönä ja kykenee sekä epäsuoraan tuleen että suorasuuntaukseen.

Patria Nemo Container suoriutui tehtävistään erinomaisesti Sisu ETP13 8x8 -ajoneuvoon asennettuna ja vastasi sille asetettuihin odotuksiin nopeasta tulenavauksesta, osumatarkkuudesta, nopeasta tuliasemasta poistumisesta, tulivoimasta, suojauksesta ja liikkuvuudesta. Patria Nemo Container avaa Patria Nemo -kranaatinheitinjärjestelmälle kokonaan uuden markkina-alueen tarjoamalla modernin tornillisen kranaatinheitinjärjestelmän edut yhdistettynä lähes rajattomaan alustavalikoimaan niin maalla kuin merelläkin.

Katso uusi Patria Nemo Container -video

Patria Nemo Container -kuvia materiaalipankissa

Lisätiedot:

Kari Reunamäki, tuotelinjajohtaja, Land: [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Konserni toimii Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Puolassa, Yhdistyneissä Arabiemiraateissa, USAssa ja Etelä-Afrikassa. Konsernissa toimii 2 800 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50.1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49.9 %). www.patria.fi