Poliisihallituksen 21.1.2015 julkaiseman tiedotteen mukaisesti Poliisihallitus ja Patrian, Portalify Oy:n ja Codea Oy:n muodostama ryhmittymä ovat allekirjoittaneet toimitussopimuksen turvallisuusviranomaisten yhteisestä kenttäjärjestelmästä eli KEJO-järjestelmästä. Sopimuksen kokonaisarvo on noin 23 miljoonaa euroa.

KEJO-järjestelmä on turvallisuusviranomaisten yhteinen tietojärjestelmä ja päätelaitesovellusalusta, jota käytetään ensisijaisesti langattomien tiedonsiirtoyhteyksien kautta mobiiliolosuhteissa. KEJO-järjestelmällä mahdollistetaan viranomaisten kenttätoimintojen johtaminen, tilannekuvan ylläpito ja tietojen syöttäminen eri isäntä- ja taustajärjestelmiin, viranomaisten välinen reaaliaikainen tiedonvaihto sekä viestintä.

Järjestelmää tulevat käyttämään poliisi, pelastustoimi, sosiaali- ja terveystoimi, Rajavartiolaitos, Puolustusvoimat ja Tulli sekä muut mahdolliset myöhemmin mukaan tulevat viranomaiset.

Järjestelmän toteutus ajoittuu vuosille 2015-2017, ja sillä on merkittävä työllistävä vaikutus ryhmittymän yrityksille. Hankinta vahvistaa ryhmittymän yritysten asemaa turvallisuusalan viranomaisten ohjelmisto- ja järjestelmätoimittajina.

Liiketoimintajohtaja Pasi Niinikoski, Systems, Patria, p. 040 869 2400, [email protected]

Toimitusjohtaja Kimmo Smolander, Portalify, p. 040 552 2030, [email protected]

Toimitusjohtaja Antti Laurila, Codea, p. 044 209 8060, [email protected]

KEJO-järjestelmää tai -kokonaishanketta koskeviin kysymyksiin vastaa hankejohtaja Markus Asikainen, Poliisihallitus, 0295 481 718, [email protected]

Patria on kansainvälisesti toimiva puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patrian omistaa Suomen valtio (100 %).

Portalify Oy tarjoaa liikkuvan työn ja kenttätoiminnan tehostamiseen sovellusratkaisuja jotka toimivat kaikissa päätelaitteissa ja verkoissa. Portalifyn tuotteita ovat tehtävä- ja hälytysviestintä, paikannus, tietokanta- ja taustajärjestelmä integroinnit ja -kyselyt, kuvaviestintä ja 112 hätäviestit. Portalify on osa Sepura-konsernia.

www.portalify.com

Codea Oy on suomalainen ohjelmistoalan yritys, joka kehittää operatiivisia järjestelmiä viranomaiskäyttöön. Kenttäjohto- ja navigointijärjestelmien ohella Codea on erikoistunut ensihoidon sovelluksiin.

www.codea.fi