Patria on selvittänyt julkisuudessa esillä olleita yhteyksiä suomalaisen liikemiehen ja yhtiön välillä. Selvityksen perusteella on laadittu aikajana Ugandaan liittyvistä tapahtumista sellaisina kuin ne Patrialle tällä hetkellä näyttäytyvät. Lisäksi Patria on tarkastellut omaa päätöksentekoprosessiaan konsulttisopimuksiin liittyen ja ryhtynyt korjaaviin toimenpiteisiin sisäisten prosessiensa osalta. Koonti edellä mainituista tiedoista on liitteenä tämän tiedotteen yhteydessä.

”Tänään julkaisemamme tiedot kokoavat yhteen sen, mitä tiedämme nyt Ugandaan liittyvistä tapahtumista. Tietojen julkaisu tällä tarkkuustasolla on poikkeuksellista, mutta koemme velvollisuudeksemme kertoa asiasta julkisuudessa mahdollisimman läpinäkyvästi”, Patrian toimitusjohtaja Olli Isotalo kertoo.

”Viime päivinä esille tulleet tiedot ovat saaneet Patrian uudelleenarvioimaan konsulttien käyttöön liittyviä prosessejaan. Tämän arvioinnin pohjalta olemme myös ryhtyneet toimenpiteisiin täsmentääksemme päätöksentekoamme kaikilla organisaatiotasoilla ja vahvistaaksemme sisäistä viestiä Patriassa edellytettävästä kulttuurista ja toimintatavoista.”

”Olemme myös tehneet tarvittavat henkilövaihdokset tapahtumiin liittyen. Uskon, että toimimme Patriassa kaikkien näiden toimien jälkeen tarkemmin ja viisaammin. Olemme ottaneet opiksemme”, toimitusjohtaja Isotalo sanoo.

Viestintäjohtaja Birgitta Selonen, puh. 040 869 2043, [email protected]

Haastattelupyynnöt:

Viestintäpäällikkö Raili Saarinen, puh. 040 869 3501, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Konserni toimii Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Puolassa, Yhdistyneissä Arabiemiraateissa, Yhdysvalloissa ja Etelä-Afrikassa. Konsernissa toimii 2 800 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50.1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49.9 %).

Liitteenä Patrian tiedotustilaisuuden esitysmateriaali