Patrialle luovutettiin vuoden innovaatiopalkinto Patria Nemo Container -konttiratkaisusta Lontoossa lokakuussa 2017 järjestetyssä Future Mortar Systems -konferenssissa. Nemo Container on maailman ensimmäinen konttiin integroitu 120 millimetrin kranaatinheitinratkaisu.

”Patria Nemo Container herätti runsaasti kiinnostusta osallistujien keskuudessa,” kertoo palkinnon vastaanottanut tuotelinjajohtaja Kari Reunamäki. ”Patria Nemo Containerissa on kaikki kranaatinheitinyksikön tarvitsemat varusteet yhdessä paketissa,” Reunamäki jatkaa.

Patria Nemo Container

Nemo Container tarjoaa asiakkaalle kaiken, mitä kranaatinheitinyksikössä tarvitaan: miehistösuoja, ase ja ampumatarvikkeet. Kontissa on oma voimakone ja ilmastointi. Kulkuaukon lisäksi on varapoistumistie.Asiakas voi valita konttiin NBC-uhkia (Nuclear, Biological and Chemical) varten puhdistuslaitteen sekä toivomansa ballistisen suojan, joka tehdään joko erikoisvahvoilla teräslevyillä tai keraamisella suojauksella.

Kontissa on tilaa sadalle ammukselle, joka on yli kaksinkertainen määrä verrattuna esimerkiksi Nemon AMV-ajoneuvoversioon. Kontissa on tilaa kolmen hengen miehistölle: kaksi lataajaa ja ampuja, joka myös johtaa yksikön toimintaa. Nopea ja helppo liikuteltavuus on Patria Nemo Containerin ratkaiseva etu, jota ei tarjoa mikään muu vastaavan kaliiperin kranaatinheitinratkaisu.

Lisätiedot:

Kari Reunamäki, tuotelinjajohtaja, Land [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Konserni toimii Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Puolassa, Yhdistyneissä Arabiemiraateissa, USAssa ja Etelä-Afrikassa. Konsernissa toimii 2 800 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50.1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49.9 %). www.patria.fi

Kuvassa Patrian tuotelinjajohtaja
Kari Reunamäki