ESAn www-sivustolla http://www.esa.int/esaCP/SEMO3L6UXSG_index_0.html julkaistu artikkeli:

Euroopan Avaruusjärjestö ESA on ollut rahoittamassa Patrian ja Tampereen teknillisen yliopiston (TTY)  tutkimus- ja kehitystyötä, jossa kehitettiin pelastusliiveihin ommeltava antenni.

Cospas-Sarsat -etsintä- ja pelastusatelliittijärjestelmä on käytössä maailmanlaajuisesti. Tämän järjestelmän avulla on pelastettu lähes 30 000 hätään joutunutta sen 30-vuotisen toimintansa aikana.

Järjestelmä rakennettiin kylmän sodan aikana Kanadan, Ranskan, Venäjän ja USAn tukemana. Järjestelmä toimii 24 tuntia päivässä, 365 päivää vuodessa ja sen tehtävä on lyhentää viranomaisten hälytykseen kuluvaa aikaa hätätapauksissa.

Nyt kehitetty antenni on suunniteltu ja valmistettu joustavista ja kevyistä materiaaleista. Lisäksi se kestää kovaa kulutusta ja kosteita olosuhteita sekä toimii jopa vedessä.

Viimeaikaiset kenttätestit osoittivat, että pelastusliiveihin integoidut antennit toimivat erinomaisesti ja järjestelmän avulla merelle kadonnut voidaan paikantaa minuuteissa.

Cospas-Sarsat –järjestelmässä käytetään hätälähettimiä, joita on käytössä pakollisena lentokoneissa sekä laivoissa. Järjestelmään kuuluu myös henkilökohtaiset hätälähettimet, joiden avulla yksittäinen ihminen voidaan paikantaa mistä vain maapallolla. Maata kiertävät satelliitit havaitsevat aktivoidun hätälähettimen signaalin, jolloin apua tarvitsevan henkilön paikkatieto siirtyy lähimmälle pelastusviranomaiselle.

Projektissa kehitetty antenni toimii osana kaupallista Cospas-Sarsat hätälähetintä. Antennin taipuisuus ja pieni koko tekevät siitä ainutlaatuisen, varsinkin kun käytetyt radiotaajuudet ovat matalia (VHF ja matala-UHF).Matalilla taajuuksilla antennit ovat yleensä huomattavasti suurempia.

“Pienen antennin kehittäminen matalille taajuuksille on melkoinen saavutus”, kertoo Peter de Maagt, ESA:sta.

“Antennin pieni koko ja sen toiminta ääriolosuhteissa merellä tekevät tästä teknologiasta varsin käytännöllisen.”

Pelastusliivit on suunnitellut tanskalainen pelastusvälineitä valmistava VIKING LIfe-Saving Equipment A/S.

Samaa antennia voidaan käyttää useilla eri alustoilla, kuten esimerkiksi sukellusliiveissä.