Viime viikkoina Patriaan on tullut yhteydenottoja, joissa on tiedusteltu Patrian 120 mm:n Nemo- sekä Patria Hägglundsin 120 mm:n AMOS-kranaatinheitinjärjestelmien osuutta espanjalaisen Instalaza S.A:n valmistamien 120 mm:n (MAT-120) rypäleammusten käytössä Libyan Misuratassa. Patria kiistää epäilyn. Libyan osapuolista kenelläkään ei ole käytössä AMOS- eikä Nemo-kranaatinheitinjärjestelmiä. Patria ei myöskään kehitä, tuota tai myy rypäleammuksia.

Patriaan kohdistunut väärinkäsitys todennäköisesti johtuu väärintulkitusta julkisesta tiedosta. Vuosina 2005 - 2007 Suomeen tuotiin pieni erä (305 kpl räjähtäviä sekä 230 kpl inerttejä eli räjähtämättömiä) MAT-120-ammuksia Suomen puolustusvoimia varten. Patria ja Puolustusvoimat päättivät ohjelman vuonna 2009. Patrian Suomeen tuomia MAT-120-ammuksia ei ole viety Suomesta pois, vaan jäljelle jääneet 136 ammusta ovat Suomen puolustusvoimien hallussa.

Patria Hägglundsilla on AMOS-kranaatinheitinjärjestelmää koskeva lisenssisopimus yhdysvaltalaisen AAI Corporationin kanssa. Tämän sopimuksen piirissä AAI ei ole kuitenkaan tuottanut AMOS-kranaatinheitinjärjestelmiä. Lisäksi Patria Hägglundsin AMOS-kranaatinjärjestelmiä koskeva tietotaito ja komponentit kuuluvat Suomen vientivalvonnan piiriin. Tämä koskee luonnollisesti kaikkia Patrian valmistamia tuotteita.