Valtioneuvosto myönsi vientiluvan 36:lle Patria Nemo -kranaatinheitinjärjestelmälle, joka on valittu yhdeksi asejärjestelmäksi General Dynamics Land Systemsin ajoneuvoon Yhdysvaltain hallituksen Foreign Military Sales (FMS) -projektissa. Sopimuksen arvo on yli 100 miljoonaa euroa, ja projektin työllistävä vaikutus on Patrialle ja sen alihankkijoille Suomessa merkittävä. Hankkeeseen liittyen on erillisellä vientiluvalla aiemmin tänä vuonna toimitettu General Dynamicsille testattavaksi kuusi kranaatinheitintä. Varsinaiset toimitukset tapahtuvat vuosina 2012 – 2013.

Patria on tornillisten kranaatinheitinjärjestelmien markkinajohtaja maailmassa. Tämä hanke on erinomainen referenssi suomalaiselle huippuosaamiselle.
”Vientiluvan saaminen on merkittävä askel tälle teknologialle ja tärkeä välitavoite suomalaisten kranaatinheitinjärjestelmien markkinoinnissa ja myynnissä kansainvälisillä markkinoilla. Näin suuren sopimuksen työllistävä vaikutus on suuri jopa kansallisella tasolla”, korostaa liiketoimintajohtaja Seppo Seppälä hankkeen merkitystä.

Nemo on moderni kranaatinheitinjärjestelmä, jonka ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa erinomainen häivetekniikka ja ballistinen suojaus. Patria Nemon on aiemmin valinnut Arabiemiraattien liiton merivoimat.

Patria on kansainvälisesti toimiva puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patrian omistavat Suomen valtio (73,2 %), ja European Aeronautic Defence and Space Company EADS N.V. (26,8 %).

Liiketoimintajohtaja, Seppo Seppälä, Land Services, p. 040 869 2680, [email protected]