Patrialle vuosi 2012 oli kannattavan kasvun vuosi. Yhtiön liikevaihto kasvoi ja kannattavuus parani selvästi. Aiempien vuosien aikana kertynyt tilauskanta loi vankan perustan viime vuoden myönteiselle tuloskehitykselle, ja vuodelle 2012 asetetut tulostavoitteet saavutettiin lähes kokonaan.

Uudet tilaukset ja tilauskanta 2012

Patrian uusien tilausten arvo tilikaudella 2012 oli 432,4 miljoonaa euroa (vuonna 2011 se oli 456,3 miljoonaa euroa). Uusista tilauksista puolustustarvikkeiden ja huollon osuus oli 85 % (86 %) ja siviilituotteiden osuus 15 % (14 %). Joulukuun lopussa konsernin tilauskanta oli 1 229,9 miljoonaa euroa (1 626,5 miljoonaa euroa).

Myönteiseen tuloskehitykseen vaikuttivat muiden muassa Patria AMV -ajoneuvojen Ruotsin tilauksen tuotannon käynnistyminen, Millog Oy:n positiivinen kehitys yritysostoineen ja suunnitellusti edenneet muut hankkeet, kuten Suomen Puolustusvoimien AMOS-kranaatinheitinhanke, Kroatian ja Puolan ajoneuvohankkeet, Merivoimien Rauma-luokan ohjusveneiden peruskorjaus, Ilmavoimien Hornet-hävittäjien MLU2-järjestelmäpäivitykset ja Hawk Mk66-koneiden ohjaamo- ja avioniikkapäivitykset. Myös Patrian 50-prosenttisesti omistaman Nammo AS:n toiminta kehittyi jälleen kerran hyvin. Vuonna 2012 Nammon liikevaihto oli  443,7 miljoonaa euroa (407 miljoonaa euroa) ja kannattavuus hyvä.

Liikevaihto ja kannattavuus

Patria-konsernin liikevaihto vuonna 2012 oli 736,1 miljoonaa euroa (618,4 miljoonaa euroa vuonna 2011). Kasvua oli 19 %. Liikevaihdosta puolustustarvikkeiden ja niiden huollon osuus oli 91 % (90 %) ja siviilituotteiden osuus 9 % (10 %). Liikevaihdosta 59 % (63 %) kertyi Suomen ulkopuolelta.

Konsernin liikevoitto oli 87,0 miljoonaa euroa eli 11,8 % liikevaihdosta (60,3 miljoonaa euroa, 9,7 %). Tulos ennen veroja oli 84,6 miljoonaa euroa (57,6 miljoonaa euroa) ja oman pääoman tuotto 23,1 % (17,7 %).

Slovenian puolustusministeriön kanssa tehty sopimus AMV-ajoneuvoihin liittyvän toimitusprojektin päättämisestä oli Patrialle tärkeä. Sopimuksen seurauksena toimitusten jatkamiseen liittyvät merkittävät riskit poistuivat.

Toiminnan vastuullisuus ja läpinäkyvyys

Yhtiössä jatkettiin toiminnan vastuullisuuden ja läpinäkyvyyden vahvistamista.  Vuoden 2012 aikana Patrian yritysvastuutoimintaa ja organisaatiota on kehitetty edelleen, ohjeistusta tarkennettu ja lisäksi epäeettisen toiminnan ehkäisemiseksi on otettu käyttöön uusia menetelmiä. Patria julkaisi myös ensimmäisen koko konsernin kattavan yhteiskuntavastuuraporttinsa, joka tehtiin Suomen valtion omistajapolitiikkaa koskevien valtioneuvoston linjausten mukaisesti.

Patrian kolmeen vientihankkeeseen liittyvät esitutkinta- ja oikeusprosessit etenivät keskenään eri tahtiin. Egyptin hankkeen käsittely jatkuu hovioikeudessa alkuvuodesta 2013, Slovenian hanketta koskeva syyteharkinta valmistui joulukuussa ja Kroatian hanketta koskeva esitutkinta on edelleen kesken.

Näkymät

Aiempina vuosina saatujen uusien tilausten perusteella konsernin vuoden 2013 liikevaihdon arvioidaan kasvavan vuoteen 2012 verrattuna. Tilauskannan rakenteen muuttuessa kannattavuuden ennustetaan kuitenkin hieman laskevan vuoteen 2012 verrattuna. Patrian toiminta jatkuu vakaana. Maailmantalouden muutokset näkyvät Patriassa viiveellä, mutta kotimarkkinan supistuminen ja puolustusvoimauudistus pakottavat kuitenkin harkitsemaan mahdollisia toiminnan uudelleenjärjestelyjä tulevaisuudessa.

Vuosikatsaus 2012 on saatavilla 24. huhtikuuta 2013 pidettävän yhtiökokouksen jälkeen internetsivuilla www.patria.fi.

Viestintäjohtaja, Birgitta Selonen, p. 040 869 2043, [email protected]

Patria on kansainvälisesti toimiva puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patrian omistavat Suomen valtio (73,2 %), ja European Aeronautic Defence and Space Company EADS N.V. (26,8 %).