Patria tukee varusmiesten liikuntakerhotoiminnan kehittämistä Potkua liikuntaan -hankkeessa, jonka tulokset ovat alkaneet nyt näkyä. Viime vuoden aikana varusmiesten liikuntaharrastukset palvelusajan ulkopuolella kasvoivat neljänneksellä. Kasvua on ollut niin liikuntasuoritusten määrässä kuin urheilulajivalikoimassakin.

Liikuntaharrastukset kiinnostavat varusmiehiä palvelusliikuntansa lisäksi omalla vapaa-ajallakin, kun heille tarjotaan siihen mahdollisuus. Näin on havaittu Patrian tukemassa Suomen Sotilasurheiluliiton koordinoimassa kolmivuotisessa Potkua liikuntaan -hankkeessa, jonka tavoitteena on kohentaa varusmiesten kuntoa ja edistää liikunnallista elämäntapaa kehittämällä varusmiesten vapaaehtoisten liikuntakerhojen toimintaa.

Liikuntaharrastuksia jokaiselle varusmiehelle

Viime vuonna käynnistetyn Potkua liikuntaan -hankkeen ideana on tuoda liikuntaharrastukset kaikkien varusmiesten ulottuville. Liikuntaharrastuksille tarjoavat mahdollisuuden liikuntakerhot, joihin varusmiehet voivat vapaaehtoisesti osallistua iltavapaillaan. Liikuntakerhotoiminta on suunnattu kaikille varusmiehille riippumatta aiemmasta harrastustaustasta ja kokemuksesta.

Ennen hanketta liikuntakerhotoimintaa järjestettiin vain osassa joukko-osastoja. Viime vuonna käynnistetyn Potkua liikuntaan -hankkeen aikana varusmiesten liikuntakerhotoiminta on laitettu vireille jokaisessa joukko-osastossa. Varusmiesten itsensä järjestämät ja ohjaamat kerhot houkuttelevat nyt varusmiehiä liikkumaan 25 Puolustusvoimien ja kahdessa Rajavartiolaitoksen joukko-osastossa.

Liikuntasuoritusten määrä kasvanut neljänneksellä

Potkua liikuntaan -hankkeen käynnistyttyä varusmiehille kertyi liikuntakerhoissa viime vuoden alkupuoliskolla 70 400 ja loppupuoliskolla 88 581 liikuntasuoritusta. Liikuntasuoritusten määrä kasvoi 25,8 prosenttia, kun hanke ryhtyi yhdessä joukko-osastojen kanssa parantamaan kerhojen toimintaa.

Varusmiehet harrastavat kerhoissaan itselleen tuttuja ja mieluisia lajeja sekä tutustuvat uusiin lajeihin, minkä vuoksi kerhojen lajivalikoima on monipuolinen. Viime vuonna valikoimaan kuuluivat muun muassa salibandy, aerobic, zumba, seinäkiipeily, frisbeegolf ja kuntosaliharjoittelu. Kaiken kaikkiaan lajeja oli 45.

Varusmiesten FastScoop-turnaus elokuussa

Tämän kesän kiinnostavana tulokkaana liikuntakerhoissa on Suomessa kehitetty palloilulaji FastScoop, jossa pehmeää palloa syötellään ja kopitellaan kauhamaisilla mailoilla. Laji on nyt päätetty tuoda kaikkien joukko-osastojen ulottuville, ja 23. elokuuta varusmiehille järjestetään ensimmäinen FastScoop-turnaus, joka järjestetään Eurassa. Turnaus on valtakunnallinen varusmiesten turnaus, johon odotetaan joukkueita 16 varuskunnasta.

Potkua liikuntaan -hanke puolivälissä

Kolmivuotinen Potkua liikuntaan -hanke on nyt edennyt puoleen väliin. Tulosten perusteella liikuntakerhojen toimintaan panostaminen on onnistunut hyvin. Hanke pyrkii tuomaan liikuntaharrastukset kaikkien varusmiesten ulottuville sekä tuottamaan liikunnan iloa, joka jatkuu myös palvelusajan jälkeen.

Vuosittain Potkua liikuntaan -hanke jakaa palkinnot esimerkillisen hyvin järjestetystä liikuntakerhotoiminnasta. Tänä vuonna palkinnon saivat Karjalan Lennoston ja Tykistöprikaatin joukko-osastot.

Patria on kansainvälisesti toimiva puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patrian omistavat Suomen valtio (73,2 %), ja European Aeronautic Defence and Space Company EADS N.V. (26,8 %).