YIT ja Patria ovat allekirjoittaneet sopimuksen Patrian tuotantotoiminnassa olevien kiinteistöjen ylläpito- ja huoltoliiketoiminnan siirtymisestä liikkeenluovutuksella YIT Kiinteistötekniikka Oy:lle. Sopimuksen mukaan 20 Patrian palveluksessa olevaa henkilöä siirtyy YIT Kiinteistötekniikka Oy:hyn niin sanottuina vanhoina työntekijöinä 15.11.2012 alkaen.

YIT vastaa sopimuksen mukaisesti kokonaisvaltaisesti Patrian käyttämien kiinteistöjen ylläpidosta ja energiatehokkuuden parantamisesta. Kiinteistöt sijaitsevat Jämsän Hallissa, Jyväskylän Tikkakoskella, Sastamalassa, Hämeenlinnassa, Nokian Linnavuoressa, Utissa, Malmilla, Tampereen Naulakadulla, Espoossa sekä Helsingissä. Kiinteistöjen pinta-ala on kaikkiaan noin 175 000 neliömetriä.

”Patria haluaa keskittyä yhä enemmän omaan erikoisosaamiseensa ja luotamme siihen, että YIT alan suurena toimijana tuottaa meille ammattimaista ja luotettavaa kiinteistöhuollon palvelua. Yhteistyön keskeisenä tavoitteena on myös saavuttaa vähintään 3 miljoonan euron säästöt ylläpito- ja energiakustannuksissa viiden vuoden jaksolla, ja YIT takaa tästä tavoitteesta 2,1 miljoonaa. Samalla olemme tyytyväisiä siitä, että Patrian omat kiinteistöhuollon erikoisosaajat jatkavat yhteistyötä YIT:n nimissä, jolloin heidän asiantuntemuksensa on edelleen käytössämme”, toteaa hallintojohtaja Ville Jaakonsalo Patriasta.

”Tuotamme jatkossa Patrialle kiinteistöjen ylläpidon, huollon ja energiahallinnan palvelut kokonaisvaltaisesti ja kustannustehokkaasti. Tehostamalla kiinteistöjen ylläpitoa ja toteuttamalla energiansäästöinvestointeja pystymme yhteistyössä pienentämään kiinteistöjen energiankulutusta ja saamaan näin merkittäviä kustannussäästöjä tinkimättä kuitenkaan tuotanto- ja toimitilojen olosuhteista. Meille Patrialta siirtyvä henkilöstö vahvistaa osaamistamme tuodessaan oman kokemuksensa ja erikoisosaamisensa vastuullemme siirtyvistä kiinteistöistä”, kaupallinen johtaja Ville Tamminen YIT:stä sanoo.

Ville Tamminen, kaupallinen johtaja, YIT Kiinteistötekniikka Oy, puh. 050 390 0129, [email protected]

Ville Jaakonsalo, hallintojohtaja, Patria, puh. 0500 088 1070, [email protected]

YIT viettää 100-vuotisjuhlaa vuonna 2012. Yhtiö perustettiin Suomen suuriruhtinaskuntaan vuonna 1912. Tänä päivänä YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Palvelemme asiakkaita 14 maassa, Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä sekä Baltian maissa, 26 000 ammattilaisen voimin. Olemme kasvaneet asiakkaidemme kanssa ja kehittäneet palvelujamme yhteiskuntien muuttuessa. Aiomme jatkaa samalla polulla. Visionamme on olla edelläkävijä hyvän elinympäristön luojana ja ylläpitäjänä. Vuonna 2011 YIT:n liikevaihto oli noin 4,4 miljardia euroa. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi

Patria on kansainvälisesti toimiva puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patrian omistavat Suomen valtio (73,2 %), ja European Aeronautic Defence and Space Company EADS N.V. (26,8 %). www.patria.fi