Hawk Simu

Suomen puolustusvoimat ja Patria allekirjoittivat hankintasopimuksen uuden Hawk-lentokoulutussimulaattorin (Hawk Full Mission Simulator) toteuttamisesta. Simulaattori tullaan toimittamaan Ilmavoimille koulutuskäyttöön vuoden 2026 aikana ja se tulee olemaan olennainen osa Suomen Ilmavoimien Hawk-tyyppikoulutusvaihetta sekä taktista lentokoulutusvaihetta.

Simulaattori otetaan osaksi Patrian toteuttamaa Ilmavoimien Hawk LVC (Live Virtual Constructive) -lentokoulutusympäristöä, missä lentävät koneet (Live), simulaattorit (Virtual) ja synteettisesti luodut kohteet (Constructive) yhdistetään samaan skenaarioon. Hawk LVC -koulutuksella pystytään tarjoamaan kustannustehokkaasti oppilaille mahdollisimman realistista ja laajaa koulutusta ja tukemaan heidän siirtymäänsä varsinaisella hävittäjäkalustolla operointiin.

"Uusi Hawk-lentokoulutussimulaattori tulee täydentämään Patrian laajaa simulaattoritarjontaa entisestään ja vahvistaa Patrian asemaa puolustusteollisuuden johtavana kotimaisena simulaattoritarjoajana. Hankinnan myötä Ilmavoimien lentokoulutuspolku turvataan pitkälle tulevaisuuteen myös F-35 aikakaudelle", toteaa Patrian Ilmavoimien asiakkuudesta vastaava johtaja Teemu Lähdekorpi.

Patrialla on pitkä kokemus ja laaja asiantuntemus erilaisten simulaattoreiden ja koulutusjärjestelmien toteuttamisesta puolustusvoimien tarpeisiin. Patria on jo aiemmin toimittanut Ilmavoimille LVC-ympäristöön verkotettuja Hawk Part Task Trainer - sekä Hawk Mission Trainer -simulaattoreita. Uudessa Hawk Full Mission -simulaattorissa tullaan hyödyntämään osittain näihin simulaattoreihin toteutettuja teknologiaratkaisuja, mutta järjestelmän mallinnuksen tarkkuus ja realistisuus tulevat kokonaisuudessaan olemaan merkittävästi korkealuokkaisempia kuin aiemmissa lentokoulutussimulaattoreissa.

Patria_HAWK_singning
Kuvassa vasemmalta oikealle: Patrian Teemu Lähdekorpi, SVP, Air Force Business Area ja Jussi Järvinen, EVP, Finland Division; sekä kenraalimajuri Jari Mikkonen, Puolustusvoimien Logistiikkalaitoksen johtaja ja insinöörieversti Riku Lahtinen Järjestelmäkeskuksesta.

Mediatiedustelut ja lisätietoja:

[email protected]

Teemu Lähdekorpi, Senior Vice President, Finland Division, Patria,

[email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen, teknologiaratkaisujen ja lentokoulutuksen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla #1 kumppani kriittisissä toiminnoissa maalla, merellä ja ilmassa. Patrialla on toimipisteitä Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Belgiassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Espanjassa. Konsernissa toimii yli 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.

www.patriagroup.com