F-35
Kuva: Lockheed Martin Corporation

Patria ja Lockheed Martin allekirjoittivat Suomen F-35-hankkeen toisen suoran teollisen yhteistyön raamisopimuksen (Memorandum of Agreement; MoA). Tämä sopimus sisältää laskutelineluukkujen tuotantolinjan pystyttämisen ja hyväksyntäprosessin Patrian Hallin toimipisteessä Jämsässä. Tuotantolinjalla tehdään laskutelineluukkuja F-35-koneisiin maailmanlaajuisesti.

”Tämä pitkäaikainen sopimus 400 F-35-laskutelineluukkusetin valmistuksesta on tärkeä lisä Patrian tulevaisuuden kyvykkyyksiin. Lisäosaaminen F-35-koneen materiaaleissa täydentää F-35-eturunkokoonpanon kanssa Suomen huoltovarmuutta. Yhteistyö Lockheed Martinin ja F-35:n toimitusketjun kanssa on jälleen kerran edennyt suunnitellusti ja tuloksellisesti”, sanoo Petri Hepola, Patrian F-35:n hankejohtaja.

Laskutelineluukkujen valmistus on yksi keskeinen osa F-35:n teollista yhteistyötä Suomessa, jolla edistetään teknistä osaamista 5. sukupolven lentokoneiden tuotannossa. Hanke tarjoaa korkean teknologian valmistustyötä vuosikymmeniksi eteenpäin ja se luo suomalaiselle teollisuudelle mahdollisuuksia varautua ylläpitoon tulevaisuudessa.

"Suomelle tarjotut F-35:n kyvyt hyödyntävät ja lisäävät alan teollisuuden tietämystä, mikä parantaa Suomen huoltovarmuutta", sanoi Mike Shoemaker, Lockheed Martinin F-35-asiakasohjelmien johtaja. "Odotamme innolla yhteistyötä Patrian kanssa vahvan tuotantokyvyn kehittämiseksi Suomessa ja laajemmin kumppanuutta suomalaisen teollisuuden kanssa ohjelman koko elinkaaren ajan."

Sopimus on osa Lockheed Martinin ja suomalaisen teollisuuden, yliopistojen ja tutkimusryhmien välistä hankeyhteistyötä, jossa keskitytään F-35-tuotantoon, huoltovarmuuteen ja puolustukseen liittyviin teknologioihin. F-35:n teollinen yhteistyöratkaisu Suomessa luo vahvaa osaamista huoltovarmuuteen ja se on myös kansantalouden kannalta merkittävä.

Mediatiedustelut ja lisätiedot:

Sirje Ahvenlampi-Hyvönen, viestintäjohtaja, Patria, puh. +358 50 557 3822, [email protected]

Petri Hepola, hankejohtaja, F-35, Patria, puh. +358 40 869 3760, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen, teknologiaratkaisujen ja lentokoulutuksen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla #1 kumppani kriittisissä toiminnoissa maalla, merellä ja ilmassa. Patrialla on toimipisteitä Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Belgiassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Espanjassa. Konsernissa toimii yli 3 000 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Patria omistaa 50 % Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.
www.patriagroup.com