Patria on perinteisesti lahjoittanut joulumuistamisiin tarkoitetut varat nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseen jollakin toimipaikkakunnallaan. Vuoden 2014 lahjoitus kohdistettiin Pelastakaa Lapset ry:lle, joka edistää lasten oikeuksien toteutumista Suomessa ja maailmalla.

Pelastakaa Lapset -järjestö käyttää Patrian tekemän lahjoituksen ehkäisevään lastensuojelutyöhön tukiperhe- ja tukihenkilötoimintaan Suomessa.

”Ehkäisevässä lastensuojelutyössä apua ja tukea pyritään tarjoamaan lapsiperheille mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, silloin kun perhe ei vielä ole lastensuojelun asiakkaana”, kertoo Pelastakaa Lapset –järjestön lastensuojelupalvelujen johtaja Riitta Hyytinen.

Tehtävään valmennetut vapaaehtoiset ovat lasten ja perheiden tukena. Vapaaehtoiset saavat järjestön sosiaalityöntekijöiden tuen ja ohjauksen tehtävässään. Heille järjestetään myös säännöllisesti virkistystä ja koulutusta. Myös lapsille järjestetään lahjoitusvaroin erilaisia leirejä ja tapahtumia.

”Perheiden auttaminen on hyvin käytännönläheistä. Tukihenkilöiden kanssa lapset voivat viettää yhteistä aikaa, olla harrastusten parissa ja mennä vaikka uimaan tai kalaan. Myös sporttikummeille, jotka kannustavat lapsia liikuntaharrastuksiin, on ollut kysyntää”, Hyytinen kertoo.

”Ehkäisevän lastensuojelun merkitys perheille on suuri, sen avulla monet lapset ja heidän perheensä saavat tukea juuri silloin, kun siitä on heille eniten hyötyä. Ehkäisevä toiminta mahdollistaa lapsille turvallisen lapsuuden ja hyvän ponnistuslaudan tulevaisuuteen.”

Pelastakaa Lapset -järjestön lasten tukiperheet auttavat vuosittain yli tuhatta lasta ja heidän perheitään. Kuitenkin lähes yhtä moni lapsi odottaa tällä hetkellä omaa tukiperhettä elämäänsä.

Nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen on ollut Patrian tukikohteena jo vuosia. Vuonna 2013 joulumuistamisiin tarkoitetut varat suunnattiin SOS-lapsikylätoimintaan, joka tarjoaa huostaan otetuille lapsille turvallisen kodin. Vuoden 2012 lahjoitus tehtiin Hämeenlinnassa toimivalle Etsivälle nuorisotyölle, joka auttaa tuen tarpeessa olevia nuoria. Nyt meneillään olevassa VL Myrsky -hävittäjälentokoneen entisöintiprojektissa aktiivisessa roolissa ovat työpajojen ja ammattiopistojen nuoret.